Stort ansvar vilar på förskola i Östermalm
Har du hört talas om begreppet “den generaliserade andre”? Det är ett begrepp och en teori från sociologin. George Herbert Mead var en stor anhängare till teorin om den generaliserade andre. Kort sagt går teorin ut på att “den generaliserade andre” är det samhälle som möter och formar barnet utöver den egna familjen.
Under de första åren stöter barnet sällan på andra människor än den närmaste familjen eller vännerna. Det är när barnet exempelvis börjar förskolan och möter samhället som “den generaliserade andre” börjar göra sitt intryck.
För de flesta barn är det just i förskolan man möter just dessa nya intryck. De får första gången träffa barn med andra erfarenheter, andra rutiner, annat språk eller annan hudfärg. För första gången konfronteras de med att det finns olikheter i samhället. Samtidigt kommer förskolan att påverka dem och till viss del forma dem till de människor de växer upp att bli.
Förskolan lägger grunden
Utifrån den tanken är det lätt att förstå hur viktigt det är att barnet hamnar i en bra förskola. Kanske är en förskola i Östermalm svaret på var just ditt barn ska gå. Poängen är att om inte förskolan blir en bra upplevelse för barnet kan det påverka barnet även i det långa perspektivet.
Det är i förskolan som allting börjar. Det är där vi börjar forma framtidens människor. De som ska styra vår värld när vi har blivit gamla och gaggiga. Vi gör oss därför själva en otjänst genom att inte satsa ordentligt på förskolan.
Man skulle till och med kunna säga att vi gräver vår egen grav genom att inte ge förskolan exakt de förutsättningar som de faktiskt behöver för att göra ett bra jobb. Alla föräldrar är mer eller mindre beroende av förskolan. Och även om det inte känns som det så är faktiskt hela samhället beroende av förskolan i långa loppet.